Hoe kan ik tamme kastanjes het makkelijkst schillen en bereiden?

wij hebben in de herfstvakantie veel tamme kastanjes gevonden. Vorige jaren namen we er wel en paar mee die we dan in de magnetron poften. lekker maar het schillen blijft een probleem.
Wie weet een makkelijke manier om ze te schillen waarbij ze natuurlijk ook lekker blijven en
Wie heeft er dan ook een lekker recept bij.

Toegevoegd na 1 dag:
Wij hebben er een heerlijke puree van gemaakt.
Alleen wat een pokke werk om alles te schillen. Echt een mooi voorbeeld van slow food.
Ik heb ook nog gezocht naar goede manieren van bereiden.
Ergens anders heb ik gelezen dat je heel makkelijk rondom kunt snijden je houdt daarbij de kastanje met het puntje naar beneden en snijdt horizontaal rond. Dan schilt de kastanje het makkelijkst.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
22.2K

Het beste antwoord

Kastanjes poffen

Maak met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanje (anders ploffen ze uit elkaar) en leg ze 15-20 minuten in een voorverwarmde oven van
200? Celsius of smelt 20 gram boter in een pan en laat de kastanjes, met de deksel op de pan, in 20 minuten poffen. Tip: serveer warme kastanjes met een klontje boter, zout en peper, met honing, met suiker of met stroop.

Kastanjes pellen en koken

Breng een pan met water aan de kook. Maak met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes. Doe de kastanjes (inporties) in het kokende water en schep ze er met een schuimspaan na 2-5 minuten weer uit. Laat de kastanjes iets afkoelen, maar pel ze als ze nog warm zijn, dan gaat de schil en het zaadhuidje er makkelijk af. Kook de gepelde kastanjes nog ongeveer 30 minuten in watr voor gare, maar nog stevige kastanjes.

meerdere recepten staan op:
http://home.wanadoo.nl/ingeborg.mensinga/paganism/kastanjerecepten.htm

Eet Smakelijk !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is geen makkelijke manier van schillen, is er niet... Maar je kunt ze koken, 10 minuten en vanuit de hitte meteen schillen, dat is het enige dat het een tikje makkelijk maakt...

Poffen is het makkelijkst... En dan hoef je ook niet die velletjes los te trekken, wat heel tijdrovend is...

Lekker blijven poffen...

en met spruitjes combineert het het lekkerst...

Smakelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snijd de kastanjes in op de platte kant, als een kruis. Blancheer ze dan 20 min. in kokend water.Laat ze dan in het water afkoelen en haal ze een voor een uit het water en schil ze dan. Bij de ingesneden punten kun je de schil naar beneden trekken.

Een lekker recept is;
Kastanjejam met appels en walnoten.

1 kg. kastanjes
1 kg. appels
100 gr. walnoten,
suiker
2 citroenen.

Pers 1 citroen uit. Snijd de appels in vieren en elk partje in tweeën. Doe de appels in een pan, samen met het citroensap. Vul dan met koud water op tot ze onder staan en kook alles zo`n 30 min. Maak de appels dan fijn in een zeef boven een kom, met de bolle kant v.e. lepel. Laat ze 1 uurtje uitlekken. Doe de kastanjes weer in een pan, water erbij en kook ze ca. 30 min.tot je ze met de punt v.e. mes kunt doorprikken. Laat ze uitlekken, pureer met een beetje appelsap of maal ze fijn. Meng het appelsap met de gepureerde kastanjes, weeg dit en doe er hetzelfde gewicht aan suiker bij. Giet het mengsel in een kookpan met dikke bodem, voeg de grofgehakte walnoten toe en breng alles aan de kook. Laat nu 20-30 min. doorkoken maar blijf goed roeren,want het zet anders snel aan. Om te controleren of de jam goed ingekookt is, laat je een paar druppels op een koud bord vallen om te zien of het goed opgestijfd is, je kunt het dan in potjes doen of anders nog wat door laten koken.
De jam is erg lekker op geroosterd boerenbrood met wat kwark of bij hartige gerechten zoals hertenbiefstukjes met peer in de oven en ree met kweeperen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel op dat het schillen het gemakkelijkst gaat als ze nog warm zijn.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me een heerlijk recept.
Ik maak er een kruis in en doe ze dan even in de magenetron. Ook lekker !!